Jedná se o prestižní soutěž, jejíž historie sahá až do roku 1979. Tehdy se ovšem jednalo ještě o soutěž československou. Jak již název soutěže napovídá, soutěží v ní žáci středních škol, kterým se s pomocí SOČ otevírají dveře k dalšímu studiu ve vysněném oboru, ale může žákům pomoci i k vědecké kariéře.
Žáci mohou soutěžit v 18 soutěžních oborech z oblasti humanitní i přírodovědné. Není to pouze vědomostní soutěž, žáci prokazují zejména schopnost samostatné práce, kterou poté obhajují před odbornou porotou v několika soutěžních kolech.
Soutěž sestává celkem ze čtyř soutěžních kol: Žáci nejdříve projdou školní přehlídkou SOČ, z tohoto kola ti nejlepší postoupí do kola okresního, kde žáci obhajují svoji práci před porotou, a nejlepší ze soutěžících postupují do kola krajského. Vítězové tohoto kola následně svoji práci přednesou v kole celostátním. Žáci také mohou obdržet zvláštní cenu, kterou může být například účast na zahraniční soutěži či peněžitý nebo věcný dar.
Na naší škole má soutěž SOČ dlouhou tradici, soutěže se žáci mohou účastnit již řadu let. Za posledních deset let naši žáci téměř každoročně postupují až do nejvyšších kol této soutěže, získávají zvláštní ocenění a v celostátních kolech se umisťují na předních příčkách. Často se tak žáci naší školy stávají sami sobě konkurencí, protože 1. místo je jen jedno. V posledních letech je v celostátním kole velká konkurence i od žáků z jiných škol, ale přesto, i když se naši žáci neumístili na předních příčkách, své slovo zde mají a většina z těch, kteří do celostátního kola postoupili, se umístili v první desítce.
Velmi nás těší především úspěchy nejnovější. V roce 2019 se podařilo zopakovat úspěch z roku 2011. Ondra Cenek se umístil na 1. místě v celostátním kole v oboru Geologie a geografie s prací Fluorescence uranových minerálů jako metoda určování druhu. I v roce následujícím, kde všechny soutěže byly poznamenány nelehkou situací s nemocí COVID-19, se našim studentům dařilo. Míra Harant se umístil na 2. místě v celostátním kole v oboru Teorie kultury, umění a umělecké tvorby s prací Rozbor řetězových e-mailů a hoaxů a průzkum jejich šíření mezi seniory.
Více úspěchů naleznete v tabulce níže.
r. 2011 | Matěj Kmošek (2. ročník) | 1. místo celostátní kolo | Teorie a historie kultury |
Jiří Sokol (2. ročník) | 3. místo celostátní kolo | Fyzika | |
Miloslava Dočkalová (septima) | 4. místo celostátní kolo | Historie | |
r. 2012 | Matěj Kmošek (3. ročník) | 2. místo celostátní kolo | Teorie a dějiny kultury a umění |
Miloslava Dočkalová (oktáva) | 3. místo celostátní kolo | Historie | |
Ondřej Vacek (3. ročník) | 3. místo celostátní kolo | Zdravotnictví | |
r. 2013 | Matěj Kmošek (4. ročník) | 5. místo celostátní kolo + zvláštní cena UK | Historie |
Jiří Sokol (4. ročník), Ilona Holomková (4. ročník) | 12. místo celostátní kolo + zvláštní cena VUT | Strojírenství, hutnictví, doprava a průmyslový design | |
r. 2014 | Petr Boštík (3. ročník) | 6. místo celostátní kolo | Strojírenství, hutnictví, doprava a průmyslový design |
Tomáš Janecký (3. ročník) | 7. místo celostátní kolo | Fyzika | |
r. 2015 | Markéta Staňková (3. ročník) | 10. místo celostátní kolo | Ochrana a tvorba životního prostředí |
David Lašek (oktáva) | 13. místo celostátní kolo | Teorie kultury, umění a umělecké tvorby | |
r. 2016 | Tomáš Rothschein (septima) | 7. místo celostátní kolo | Historie |
Sabina Kličková (3. ročník) | 8. místo celostátní kolo | Geologie, geografie | |
r. 2017 | Veronika Filipi (oktáva) | 10. místo celostátní kolo | Teorie kultury, umění a umělecké tvorby |
Tereza Pulgretová (septima) | 13. místo celostátní kolo | Historie | |
r. 2018 | Šimon Votřel (septima) | 7. místo celostátní kolo | Historie |
Bohdana Sýkorová (septima) | 8. místo celostátní kolo | Teorie kultury, umění a umělecké tvorby | |
r. 2019 | Ondřej Cenek (sexta) | 1. místo celostátní kolo | Geologie, geografie |
Michal Jireček (3. ročník) | 4. místo celostátní kolo | Ekonomika a řízení | |
r. 2020 | Miroslav Harant (septima) | 2. místo celostátní kolo | Teorie kultury, umění a umělecké tvorby |
Alžběta Jirečková (septima) | 4. místo celostátní kolo | Ochrana a tvorba životního prostředí | |
Radka Šinkorová (septima) | 11. místo celostátní kolo | Geografie a geologie | |
r. 2021 | Jakub Šmíd (septima) | 3. místo celostátní kolo, cena CZ.NIC, cena MŠMT | Teorie kultury, umění a umělecké tvorby |
Tereza Bláhová (4. ročník) | 5. místo celostátní kolo | Historie | |
Denis Knap (septima) | 9. místo celostátní kolo, cena firmy CADWare | Elektrotechnika, elektronika a telekomunikace |