Erasmus+ v Řecku

Autor: Aneta StuchláPublikováno: 31. ledna 2022Zobrazeno: 1068×Zařazení článku: aktuality, projekty, exkurze, mezakt
Erasmus+ v Řecku (foto Petr Hanus)

V sobotu 4. prosince vyrazilo v rámci projektu Erasmus+ šest studentů ze septimy a třetího ročníku pod dohledem dvou vyučujících do Řecka. Naše cesta začala v České Třebové, odkud jsme jeli vlakem do Brna, pokračovali jsme do Vídně a pak jsme letěli do Athén.

Ačkoliv jsme tam dorazili až v 9 večer a byli jsme po cestě unavení, šli jsme na poznávat noční Athény. Nelitovali jsme toho – nejvíce nás pobavilo střídání stráže před budovou parlamentu, které je dost divadelní. Druhý den jsme navštívili starověkou Akropoli a měli jsme štěstí, protože zrovna byla první neděle v měsíci, kdy mají známé athénské památky vstup zdarma. Večer jsme pak letěli do Ioánniny, odkud jsme dojeli do naší cílové destinace, městečka Filippiady.

Přebývali jsme v luxusním hotelu, kde jsme měli snídaně a večeře, obědvali jsme v různých restauracích. Často jsme dostávali tradiční řecká jídla a kdo neměl dost, mohl si během výletů ze stromů utrhnout právě dozrávající pomeranče, kaki, nebo plody opuncie.

Další den jsme byli přejeli do blízké vesnice Thesprotika, kde na nás ve škole čekalo přivítání a prohlídka učeben. Studenti nám ukázali tradiční řecké svatební tance a taky nás je naučili. Ochutnali jsme svatební cukroví diples a dokonce nám v místní pekárně ukázali, jak si ho vyrobit. Poté jsme navštívili pravoslavný kostel, kde nás místní kněz provedl a představil nám základy jejich víry, např. proč mají všude v kostelech ikony a fresky. Náš projekt Erasmus+ je totiž zaměřen zejména na poznávání náboženství a v Řecku jsme se seznamovali s pravoslavnými (ortodoxními) křesťany.

V dalších dnech jsme měli možnost poznávat krásy východního Řecka. Navštívili jsme Artu – město z byzantské éry s mohutným starým mostem, přístavní město Prevezu nebo moderní klášter proroka Eliáše v Iliovouniu. Co nám však vyrazilo dech, byly kláštery Meteora. Okolo stejnojmenného města se na vrcholcích hor tyčí šest klášterů, z nichž některé jsou jen velmi těžko přístupné. Do dvou jsme se mohli podívat díky schodům vytesaným do skály, dříve se sem však mniši dostávali pomocí lanovky. Tedy lanovky, spíše pomocí lana. Mnich, který se potřeboval dostat zpět do kláštera, vlezl dole do sítě, kterou poté ostatní bratři vytáhli nahoru.

Poslední den jsme ve škole prezentovali své náboženské svátky a mnoho lidí bylo udiveno našimi vánočními či velikonočními tradicemi. Poté jsme měli příležitost si napsat úryvek z evangelia ve starořečtině a program jsme zakončili tancováním a společným obědem. Další den ráno jsme se vydali na cestu domů, a přestože strašně pršelo a měli jsme obavy ze zrušení letu, letadlo nakonec odletělo a my ve zdraví jsme dorazili domů.

Co ještě nemohu opomenout, jsou studenti z ostatních zemí, resp. z Francie, Itálie, Maďarska, Turecka a místní Řeky. Zpočátku se všichni drželi spíš ve svých národnostních skupinkách, ale během výletů jsme se skamarádili a společně jsme pak trávili i večery. Pěkně jsme si přitom procvičili angličtinu, ale hlavně jsme získali spoustu nových přátel a už se těšíme, až k nám na jaře přijedou!

Vojtěch Juza (7.P)

Přejít do samostatné fotogalerie (59 fotografií)

Zřizovatelem školy je Pardubický kraj
Školský portál Pardubického kraje - každý den nové informace ze školství Projekty EU Microsoft Partneři ve vzdělávání Vzdělávací centrum Evropské vzdělávací centrum Jazyková škola Cambridge zkouškové centrum